13.09.2022

Marginerne bliver mindsket og risikoen større

Pressemeddelelser

Det er blevet dyrere at bygge, og renten stiger. Men der er morgenluft på vej, når det gælder materialepriser og håndværkeromkostninger. Og netop derfor opfordrer Regional Director i Castellum, Bettina Lange, til, at man er meget grundig med sin due diligence, når man indgår nye entrepriser.

Konjunkturerne er fortsat ramt af eftervirkningerne af coronalockdown og krigen i Ukraine. Men inden for ejendomsbranchen er der tegn på, at de hidtil meget høje materiale- og håndværkerpriser er på vej ned. Årsagen er ikke bedre økonomiske konjunkturer, men at byggeprojekter er udskudt og sat på hold. De flaskehalse, der har været i entreprenørbranchen, er nu mindre, og efterspørgslen på opgaver er igen øget.

”Nu ser vi konsekvensen af den midlertidige opbremsning i byggeriet som konsekvens af høje materialepriser, bankernes stramninger i forhold til lånemuligheder, højere bidragssatser og en generel usikkerhed om renteudviklingen. I løbet af sommeren har vi oplevet en stigende efterspørgsel på at skaffe nye sager fra rådgivere, entreprenører og håndværkere,” siger Bettina.

Selvom priserne på visse råvarer og materialer er blevet marginalt bedre, er det ikke ensbetydende med, at alt er godt, fortæller Bettina Lange.

”Vi mener, at det kommende marked vil give bedre muligheder for indgåelse af gode entrepriseaftaler, men opfordrer samtidig til større forsigtighed ved indgåelse af kontrakterne. Den midlertidige opbremsning i både den private og offentlige sektor har betydet, at byggesektoren igen søger nye opgaver. I denne jagt kan entreprenører, rådgivere og håndværkere foranlediges til at give køb på marginerne.”

”Samtidig ser vi en opbremsning på stigningerne i visse af materialepriserne. Vi vurderer derfor, at gennemførelsen af udbud ultimo 2022 primo 2023 vil give mulighed for bedre priser set i forhold til foråret 2022,” siger Bettina Lange og fortsætter:

”Dette kan dog have en langsigtet uhensigtsmæssig konsekvens i form af større gennemførelsesrisiko. Derfor udviser vi stor forsigtighed omkring leverandører. Da vi er en stor og velkonsolideret aktør på ejendomsmarkedet, er det vigtigt, at vores kunder og aktionærer kan føle sig trygge,” forklarer Bettina.

Stiller andre spørgsmål

Med hensyn til mere dybdegående due diligence- undersøgelser arbejder man innovativt hos Castellum og stiller en anden type spørgsmål end tidligere.

”Det kan være, at vi efterspørger en oversigt over, hvad entreprenørerne ellers har i produktion, hvem de entrerer med, og hvordan deres likviditetsbudget for de næste 12-24 måneder ser ud, siger Bettina Lange, som understreger, at selv om mange håndværkere og entreprenører har plads i ordrebogen nu, skal man som ejendomsselskab og bygherre se sig godt for.”

Man skal se på leverandørernes forhold fremadrettet i stedet for historisk performance.

”Når materialepriserne flader ud nu, og det bliver billigere at bygge i den kommende periode, er det vigtigt ikke kun at kigge på den billigste leverandør, men på hvem, der har størst mulig for at kunne gennemføre projekter, altså de sundeste og mest velkonsoliderede leverandører. Vi skal derfor være mere forsigtige og grundige i vores due diligence,” lyder det fra Bettina.

08.03.2022

Vi arbejder med social bæredygtighed