11.08.2022

En verden i forandring

København

Vi har alle lært meget af Corona, hvilket blandt andet tæller endnu bedre økonomistyring, men også helt nye arbejdsmetoder med hjemmearbejde, onlinemøder og intensiv anvendelse af digitale værktøjer. Vi ser blandt andet, at man nu rent faktisk arbejder på andre måder end tidligere. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at de pågældende arbejdsopgaver er meget mere determinerende for de fysiske omgivelser, man sidder i.

Indretning af kontorer

Det, som fylder hos os i Castellum, er hvordan de muligheder, og de nye måder at arbejde på, har betydning for indretningen af kontoret til vores kunder. I nyere tid talte man for første gang i 1990’erne om ”New ways of working”, der var en model, hvor alle skulle dele skriveborde og have clean desk ved fyraften; alt efter en hårdt eksekveret top down strategi, hvor effektivitet og kortsigtet økonomisk bundlinje var mantraet.

I dag er vi heldigvis blevet klogere på, hvor stor effekt organisationens trivsel, samarbejde og samsyn samt vidensdeling og innovation har for både top- og bundlinje. I bund og grund gør vi det i Castellum, vi altid har gjort. Vi snakker med vores kunder om, hvad deres behov er; skal de sidde anderledes, have mere eller mindre plads, eller skal de anvende kontoret anderledes end de gør nu?

Vi arbejder allerede nu med flere af vores kunder på omdannelse af deres kontorer med henblik på at kunne omfavne deres individuelle arbejdspladsstrategi, således at virksomhedens strategiske mål afspejles i den måde, man indretter kontoret på, for at understøtte hvad der nu er vigtigt for lige præcis den unikke virksomhed.

Vi er for eksempel i gang med en større ombygning for L’Oréal i vores ejendom Tower på Havneholmen. De har blandt andet havde et behov for langt flere og mere forskelligartede mødelokaler end tidligere.

Hvad er den bedste måde at indrette sig på?

Vi er ved flere tilfælde blevet spurgt: ”Hvad er den bedste måde at indrette sig på efter Corona?”, og vi mener, at svaret er enkelt og på samme tid kompliceret: Se ind i jeres vision, strategi og kultur og lad den afspejle sig unikt i jeres indretning rummæssigt, og udlev jeres DNA. Det komplicerede ligger dernæst i at få frem, hvad DNA’et er, og hvordan det skal afspejle sig. Det vigtige er, at kontoret skal afspejle virksomhedens vision og mission både ift. den interne kultur, men også virksomheden som brand.

Vi har udarbejdet en kontorguide med tips og tricks til, hvad man gør som virksomhed, når man eksempelvis skal kigge på, hvordan man skal arbejde fremadrettet. Her anbefaler vi blandt andet, at man inkluderer organisationen i forbindelse med en ombygning- eller flytteproces. Det er en god idé at finde nogle dedikerede medarbejdere til at drive den pågældende proces f.eks. ift. indretning, bæredygtighedstiltag på kontoret, IT-infrastruktur, organisering af den fysiske flytning og økonomisk - og juridisk flytning. På den måde inddrages medarbejderne, og de er med til at forme virksomhedens DNA i lokalerne.

Kontorer at længes efter

En konsekvens af Corona er, at individets behov er kommet i fokus - langt mere end tidligere. Derfor ser vi også, at mere hjemlige kontorer vinder frem, og at det er en trend lige nu, at det skal være en oplevelse at komme på kontoret.

Hos Castellum siger vi, at vi gerne vil lave kontorer, som man længes efter at komme til. Vi ser mere og mere, at kontoret nærmest skal være som at komme på et hotel med forskellige loungeområder og områder, hvor medarbejderne kan være sociale sammen. Det skal være hyggeligt, lækkert og et sted, man er stolt af at vise frem.

Hos Castellum siger vi også, at kontoret er hjertet. Det er sjælen i virksomheden, der binder medarbejderne fysisk sammen, og som er med til at bevare kulturen i virksomheden. Det vil sige, at kontoret er lige så vigtigt som hjertet. Det er kontoret, som får kulturen til at leve.