København

For os startede 2022 med et brag med fuld gang i aktiviteterne, og vi var næsten 100% udlejet. Så blev vi, ligesom resten af verden, ramt af stigende inflation og uro på kapitalmarkederne. Det medførte selvfølgelig, at vi har bremset op som de fleste andre.

Det er en situation, vi som organisation skulle vænne os til – at sadle om fra at være en organisation gearet til vækst til at være fokuseret på drift og de udfordringer, der kan være i markedet. Heldigvis er Castellum en meget erfaren organisation, der tidligere har klaret sig i systemiske krisetider. Vi har derfor de nødvendige værktøjer til at håndtere sådanne situationer med en kort og gennemprøvet beslutningsproces.

Det betyder, at vi går ind i 2023 rigtig godt rustet. Vi arbejder løbende med vores tomme lokaler, og vi er tæt på kunderne, når de har brug for os. Vi har det, der skal til for at holde forretningen stabil, som vi altid har været gode til.

Højdepunkter i 2022

Et af højdepunkterne for 2022 var, at vores aktie er blevet noteret på Nasdaq New York som en grøn aktie. Det er et skulderklap til vores kontinuerlige arbejde med at blive ved med at udvikle os på bæredygtighedsområdet. Vi kan også mærke, at vores kunder i højere grad ønsker indsigt i, hvordan ejendommene performer energimæssigt og med hvilken CO2-belastning. Det er en stor glæde for os, at der generelt i samfundet er større og større fokus på, at virksomheder skal spare CO2.

Vi håber nu, at den nye regering vil se på ejendomsbranchen som en vigtig og nødvendig partner i målet om CO2-neutralitet og ikke belaste os med beskatninger, der påvirker likviditeten. Vi har

behov for de værktøjer, der skal til for at give lejerne de energimæssige besparelser – ikke via kompensationer eller afgifter, men via reelle KwH forbrugsreduktioner foranlediget i energiinvesteringer i ejendommene – samt ændring i forbrugsmønstre via større forbrugsbevidsthed.

Derudover er vi blevet en endnu større nordisk virksomhed i 2022. Det skyldes, at Kungsleden i Sverige er blevet en del af Castellum. For os i Danmark betyder det primært, at vores marketingområde er blevet mere nordisk gennem et tættere redaktionelt samarbejde mellem Danmark, Sverige og Finland.

Trends i 2023

Vi kan se, at mange af vores kunder klarer sig virkelig godt uagtet recession og stigende inflation. Så jeg tror at trenden, vi vil se i 2023, er, at alt kan ske. Vi kommer nemlig samtidig til at snakke med de af vores kunder, der har det svært. Der er vi heldigvis så tæt på kunden, og så beslutningsstærke, at vi ret hurtigt kan hjælpe med at finde den rigtige løsning.

I forhold til finansmarkederne tror jeg, at første halvår af 2023 bliver året for konsolidering. Renten er steget, vi ved ikke, om inflationen falder næste år, og vi kan også se, at flere og flere transaktioner går i stå, fordi der ikke er overensstemmelse mellem sælgers og købers forventning. Dog tror jeg, at vi omkring sommeren 2023 begynder at se mere aktivitet på det danske transaktionsmarked.

2023 bliver med garanti et rigtig spændende år!