Kontor Bæredygtighed

Partnerskabet mellem ejendomsselskabet Castellum, nedrivningsvirksomheden J. Jensen og akustikvirksomheden Rockfon resulterede i en succesfuld udførelse af et pilotprojekt, der har sparet Castellums nye lejer; Cadeler, for mere end 22 tons CO2 i forbindelse med ombygningen af deres nye kontorfaciliteter. Denne markante miljøbesparelse blev oprindeligt initieret gennem en tilfældig begivenhed, men har nu udviklet sig til en strategisk forretningsidé.

Genbrug, samarbejde og spontanitet. Det er de tre nøgleord for pilotprojektet, der viste sig at blive til en spirende forretningsidé. En forretningsidé der ikke blot er en gevinst for de involverede parter, men også for miljøet.

Pilotprojektet blev søsat, da projektchef for Castellum Danmark, Henrik Dann, skulle hjælpe Cadeler med at projektere deres nye kontorfaciliteter på Kalvebod Brygge 43.

Henrik Dann ledte an i planlægningsfasen, hvor hans projektering dannede grundlag for realiseringen af, hvad der endte med at udvikle sig til en forretningsidé: At genbruge loftsplader. Castellums dedikation til at projektere bæredygtige kontorbygninger, men hvor kvaliteten ikke er et kompromis, skabte det ideelle udgangspunkt for samarbejdet mellem J. Jensen og Rockfon.

Pilotprojektet blev til ved et tilfælde

Cadelers nye kontorfaciliteter på Kalvebod Brygge 43 skulle have en bæredygtig vinkel, og Henrik Dann arbejdede i den forbindelse sammen med J. Jensen, der har erfaring i at varetage sådanne projekter.

J. Jensen spurgte, om de kunne købe loftspladerne i det gamle lejemål og genanvende dem til et andet projekt. På baggrund af denne forespørgsel henvendte Castellum og J. Jensen sig til Rockfon for at spørge, om de akustiske loftsplader kunne tages ned og genbruges.

Rockfon var med på at afprøve og teste idéen af for at se potentialet og muligheden. De akustiske loftsplader skal håndteres på en bestemt måde og leve op til forskellige krav bl.a. i forhold til akustik, kvalitet, brandsikkerhed og garantier. De skal tages ned nænsomt, pakkes i specialemballage og transporteres til rengøring – alt sammen med henblik på, at de kan gentestes og gen-certificeres. En generel kvalitetssikring skal udføres, for at akustikpladerne kan leve op til kvaliteten.

”Det hele gav simpelthen så god mening. Hos Castellum går vi meget op i bæredygtighed, og det gør en kæmpe forskel for os at have samarbejdspartnere (både lejere og entreprenørfirmaer), der kan tænke ud af boksen, så vi allerede i projekteringsfasen kan medtænke genbrug af materialer og CO2-reduktion. Jeg er imponeret over, at alle sprang til og medvirkede i projektet”, udtaler Henrik Dann.

Billedet viser loftsplade pilotprojekt på Kalvebod Brygge 43

Kan det lade sig gøre at udføre denne vision?

Castellum, J. Jensen og Rockfon har alle tre visioner om at arbejde mere bæredygtigt. Alle var nysgerrige på, om pilotprojektet kunne lykkes. Det tog nogle forsøg, før proceduren ramte plet. Blandt andet måtte nedrivningsarbejderne instrueres i, hvordan nedtagningen helt konkret skulle foregå for ikke at beskadige materialerne. Rockfon udviklede intet mindre end fem forskellige nedpakningsemballager, før de fandt den helt rigtige måde at gøre det på.

”Projektet her har været en fantastisk mulighed for at afprøve nogle af vores mange ideer omkring det set-up, vi gerne vil etablere omkring re-use af vores produkter. Vigtig læring er, at det er centralt at etablere de rette partnerskaber med engagerede stakeholders. Står man alene i denne helt nye og anderledes værdikæde, kommer man ikke langt”, fortæller bæredygtighedschef Kasper Sánchez Vibæk fra Rockfon.

Billedet viser loftsplade pilotprojekt på Kalvebod Brygge 43

Fra pilotprojekt til fremtidens bæredygtige byggeri

Projektets nuværende status som pilotprojekt er kun begyndelsen på en ambitiøs rejse mod fremtidens bæredygtige byggerier, både for ejendomsselskaber, byggefirmaer og byggematerialeproducenter.

For at tage projektet til næste niveau, kræver det en dedikeret indsats i udviklingsfasen. Det indebærer ikke blot tekniske finjusteringer, men også en strategisk tilpasning til fremtidens behov og krav. Dette projekt er nemlig ikke blot et byggeri; det er en visionær satsning på at skabe et varigt aftryk på bygge- og ejendomssektoren.

Resultater

Cadeler opnåede betydelige resultater med en besparelse på 22 tons CO2. Dette svarer til den årlige CO2-udledning fra 7,5 parcelhuse. Når loftspladerne sælges videre, antager Rockfon, at den nye køber opnår en CO2-besparelse på mere end 90%.

Billedet viser et skilt over samarbejdspartnere på ombygningen af Kalvebod Brygge 43

Vil du vide mere?

Læs mere om Castellum
Læs mere om Rockfon